Het Vincent van Gogh Instituut is een instelling voor geestelijke gezondheidszorg.
Als onderzoekspsycholoog voerde ik wetenschappelijk onderzoek uit, waarbij ik een aantal publicaties heb geschreven. Ook nam ik neuropsychologisch onderzoek af en gaf ik cognitieve trainingen bij mensen met (neuro)psychologische klachten.
Om op sociaal vlak goed te kunnen functioneren, zijn verschillende vaardigheden van belang. Denk bijvoorbeeld aan het begrijpen van non-verbaal gedrag, het herkennen van emoties en het tonen van empathie. We noemen dat soms sociale cognitie. Bij veel van onze patiënten zie je dat hierin problemen ontstaan, soms op zichzelf, maar vaak als één van de kernen van de de psychiatrische aandoening. Deze problemen kunnen grote (negatieve) gevolgen hebben voor de sociale steun die zij ontvangen, en voor hun participatie in de maatschappij. De ontwikkeling van goede methoden om de sociale cognitie te versterken is dan ook een belangrijk onderdeel van ons onderzoeksprogramma.
Impairments in social cognition and perspective-taking play an important role in the psychopathology and social functioning of individuals with social anxiety, autism, or schizophrenia-spectrum disorders, among other clinical presentations. Relational Frame Theory (RFT) is a modern behavioral account of complex cognitive functions, and is argued to provide a more precise approach to the assessment and training of perspective-taking, among other relational skills. The development of training methods targeting perspective-taking deficits from an RFT point of view appears to provide promising applications for the enhancement of current treatments of people with social-cognitive dysfunctions.